Prea puțin se știe că undeva, la nivelul anului 2013, cu
ocazia proiectului de revizuire a Constituției, în mediul online a existat un
așa zis forum constituțional. Loc în care toți cei interesați, sau toți cei
suficient de naivi să creadă că al lor cuvânt argumentat poate constitui o temă
de dezbatere, puteau formula propuneri de revizuire a Legii fundamentale.
Acolo, pe acel forum, au activat câteva zeci de ONG-uri,
ceva reprezentanți ai Academiei, ai instituțiilor superioare de învățământ, ai
cultelor religioase, precum și un număr destul de restrâns de naivi și frumoși
visători ai unei țări ca soarele de pe ceriu.
În total vreo trei sute și ceva de naivi visători care încă
mai credeau că opinia lor argumentată poate fi luată în considerare de
șobolanii veroși ai politichiei rrumânești. (112 subiecte de discuții, 316
participanți înregistrați și 700 de comentarii).
Inutil de precizat că în această activitate civică, nu prea
s-au regăsit magistrații țării, cei care ar fi avut pregătirea de specialitate
și experiența necesară pentru a formula propuneri pertinente.
No, no, no, no!
Magistrații țării erau mult prea preocupați să-și numere
miliardele de lei vechi cu care statul le răsplătește ineficiența instituțională,
astfel încât nu au avut timp să se aplece asupra tuturor fostelor Constituții
ale României, sau să le analizeze comparativ cu Constituțiile Belgiei,
Franței, Austriei, Germaniei, Italiei, Marii Britanii etc.
Tipii erau prea ocupați cu șobolănelile venale ca să mai
aibă timp de activități donchișotești.
Printre alte propuneri interesante, pe acel forum, unul din
topicurile ce au suscitat cel mai aprig interes a fost cel corespunzător
introducerii în sistemul electoral românesc a „Votului de blam” aka „Votului
împotriva tuturor”
Ce era acest vot?
Propunerea ca pe buletinele de vot de la orice tur de
alegeri, să se materializeze o căsuță specială, suplimentară numărului
candidaților propuși. Acea căsuță, care ar fi purtat mențiunea „VOT ÎMPOTRIVA
TUTUROR”, ar fi fost destinată exercitării opțiunii electorale ACTIVE a tuturor
celor ce sunt nemulțumiți de TOATE CANDIDATURILE propuse.
Baza argumentativă a introducerii acestei opțiuni electorale
stătea în principiile generale ale participației active la procesul electoral,
precum și prin regulile definitorii ale oricărui vot.
Astfel, participarea activă la un proces electoral presupune
existența a 3 opțiuni distincte:
- vot PENTRU
- vot ÎMPOTRIVĂ
- ABȚINERE.
Prin actualul sistem electoral, în care cetățeanul se poate
pronunța doar „Pentru”, sau se poate abține în mod pasiv (neprezentare la vot
sau anulare voluntară a buletinului), cetățenii sunt văduviți de 2 elemente
fundamentale:
a) Participația
activă la procesul electoral, atâta timp cât prin actuala anulare voluntară a
buletinului de vot, ei NU MAI PARTICIPĂ ACTIV
la procesul electoral, voturile nule nefiind contabilizate în calculul
final al voturilor exprimate
b) Prin
actualul sistem de vot, cetățeanul nu poate formula un VOT DE BLAM la adresa
unor liste care cuprind, în integralitate, lichele, secături și canalii.
Prin propunerea de introducere a „Votului împotriva
tuturor”, cetățeanul participa ÎN MOD ACTIV la procesul electoral, votul său de
blam fiind contabilizat activ în procesul verbal constatator al rezultatelor
alegerilor.
Mai trebuie de menționat și propusa componentă punitivă a
acestui „vot împotriva tuturor”.
Se propunea ca în situația în care, la un tur de alegeri, un
anumit buletin de vot întrunea „Voturi de blam” în număr de 50% + 1 din numărul
total al voturilor exprimate, atunci turul de alegeri era reluat la o dată
ulterioară, cu alte liste de candidați.
De asemenea, candidații de pe lista respinsă prin vot de
blam ar fi urmat să suporte, în solidar, toate costurile de organizare ale
turului de alegeri invalidat prin vot de blam.
Ooooooo!
Ce propunere îndrăzneață. Ce propunere suficient de
puternică să reformeze din temelii oferta țarcurilor și oboarelor politice
dâmbovițene.
Din păcate, comisia condusă de ilustrul adormit a sesizat
dintru început „pericolul major” al acestei inițiative, pericol raportat la
toată șobolănimea oligarhică actuală care, de 25 de ani, tot practică această
dramoletă tâmpită a punerii electorilor în fața faptului împlinit de a alege
între lichea, canalie și secătură.
Asta e Rroemenica!
Una e țara șobolanilor oligarhici și total diferită e țara
frumoșilor și naivilor idealiști.
În final, iată până și referința la această propunere
neadoptată, referință cuprinsă în Raportul Pro-Democrația:
„Regulile care definesc
competiția electorală sunt
și ele cuprinse
în discuțiile de
pe forum, introducându-se ideea
apariției ,,votului de blam”pe buletinul de vot, pentru a măsura raportul
dintre interesul civil al cetățenilor români și lipsa de opțiuni. Această
modificare a plecat de la asumpția că lipsa unei opțiuni convenabile poate în
momentul de față să fie taxată prin neprezentare la vot, sau prin
invalidarea votului, constituind
alternative insuficiente.”
Concluzie finală: Oare cum ar fi fost ca la alegerile de
anul viitor, fie la cele locale, fie la cele parlamentare, cetățenii să fi avut
la dispoziție opțiunea votului de blam, prin care să respingă ÎN
TOTALITATE lichelele pesediste,
canaliile peneliste și secăturile peempiste?
Visuri frumoase! Visuri de naiv inadaptat social, trăitor cu
capul în norii democrației utopice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu