Moto: "În numele sfântului / Taci, s-auzi cum latră / Căţelul pământului / Sub crucea de piatră."

Nimeni nu poate spune altui om ce este adevărat. Adevăr e tot ceea ce există în jurul nostru. Dar fiecare trebuie să-l descopere în felul său propriu.

(Maximus - personaj din romanul „Iulian” de Gore Vidal)

Disclaimer

Dragii mei "prieteni" fanatici, psihopaţi şi intoleranţi, sclavi ai prejudecăţilor, beneficiari ai impresionantului IQ egal cu numărul de aur, Proprietari în drept ai Pietrei Filosofale, Ctitori ai Pietrei Unghiulare, Păstrătorii Tainei Cuvântului Incipient şi Deţinători ai Adevărului Absolut, pentru preacu(r)vioşeniile voastre, această admirabilă echipă de la Google, buni cunoscători ai structurii psihopatologice a unei comunităţi, cu anticipaţie au prevăzut în bara de unelte butonul "URMĂTORUL BLOG".

Vă rog să nu vă sfiiţi în a-l utiliza!


Pagini

luni, 31 octombrie 2016

MayDay - Air Crash Investigations - Nat Geografic




A)  Pentru optimiști
TOP 10 CELE MAI INCREDIBILE ATERIZĂRI DE URGENȚĂ
Sursa: „Mayday” / „Air crash investigations”

1. „Hanging by a thread”- aterizare de urgență pe Kahului Airport din Maui

Boeingul decapotabil.
ULUITOR.

Aloha Airlines Flight 243 - Boeing 737-200
Dintre 90 de pasageri și 5 membri ai echipajului, o însoțitoare de zbor și-a pierdut viața (a fost aspirată de curentul de aer) iar alții 65 de pasageri au fost răniți ușor. Supraviețuitori – 94 de persoane.
--------
2. „Nowhere to land”

Cine zice că pentru aterizarea unui  Boeing 737 este neapărat necesară o pistă în lungime de minimum 2.000 de metri?
Merge și pe iarba unui dig. Merge și fără ambele motoare, de-al naibii, ca să nu poți utiliza thurst-reversers.
Cu singura condiție ca pilotul să fie TATĂ DE ALBINE în materie de pilotaj.
Un căpitan având … un singur ochi!

Culmea aviației, după aterizare și schimbarea unui motor, avionul a plecat de pe dig … decolând.

TACA Airlines Flight 110 - Boeing 737-300
38 de pasageri și 7 membri ai echipajului au ajuns la sol vii și nevătămați.
--------
3. „Gimli glider”

Planoristul de la Gimli
Nevoit să zboare fără combustibil, fiindcă un prostan de la sol nu știe a face conversia dintre kilograme și pounds.

Air Canada Flight 143 - Boeing 767-200
Toți cei 61 de pasageri și 8 membri ai echipajului au ajuns cu bine la sol.
--------
4. „Blowout

Încă un exemplu de inginer prostan de la întreținere, care confundă șuruburile cu care se prind geamurile cockpitului.
Urmarea? INCREDIBILĂ
Primul și singurul căpitan de aeronavă care a efectuat zborul pe exteriorul aeronavei sale.

British Airways Flight 5390 - BAC 1-11 528FL
Toate cele 87 de persoane de la bord au supraviețuit (2 răniți)
--------
5. „Impossible landing”

O aeronavă „out of control” - fără  profundor și direcție - este o aeronavă 99.9% condamnată iar cei de la bord veritabili „dead men flying”.
Și totuși, cu un motor distrus, cu toate cele 3 sisteme hidraulice inoperabile, fără flapsuri, manevrând avionul doar din manetele de gaze ale motoarelor, această aterizare de urgență reușește salvarea a 184 de persoane din totalul de 296 de persoane la bord (285 pasageri și 11 membri ai echipajului).

United Airlines Flight 232 - McDonnell Douglas DC-10-10
--------
6. Turning point”

Boeing în buiestru
Un nemaiîntâlnit incident aviatic: deriva avionului rămasă blocată la 7 grade stânga. Nici un manual, nici un „check list”, nici măcar specialiștii de la centrul NA de la sol nu au putut oferi soluții.

Northwest Airlines Flight 85 – Boeing 747-400
386 de pasageri și 18 membri ai echipajului au ajuns cu bine pe sol.

--------
7. „Flying on Empty”

Alt uriaș al aerului nevoit să zboare fără combustibil, din cauza unor nătărăi de la întreținere.
Cel mai lung zbor planat din istoria aviației.
Air Transat Flight 236 - Airbus A330-200
293 de pasageri și 13 membri ai echipajului au aterizat  pe pista unui aerodrom militar din Azore.
--------
8. „Panic over the Pacific”

Chiar dacă ai 4 motoare, atunci când unul falimentează iar pilotul automat este deconectat, se poate întâmpla să intri într-un roller coaster mortal. Chiar dacă incidentul a fost catalogat „eroare de pilotaj”, profesionalismul echipajului este de un superlativ absolut.

China Airlines Flight 006 – Boeing 747SP-09
Toate cele 274 de persoane de la bord au ajuns teferi la sol.
--------
9. „Fight for control”

Elicea ghilotină. Care taie fuzelajul și sistemele de control manual ale avionului.
Avionul mai poate fi controlat doar prin pilotul automat.
Într-un final, cu un minimum de comenzi manuale, obținute în urma frecării cablurilor și formarea unor canale de uzură, avionul este adus la sol în condiții de siguranță.

Reeve Aleutian Airways Flight 8 - Lockheed L-188 Electra
Supraviețuitori toți cei 15 pasaheri și membri ai echipajului, prezenți la bord.
--------
10. „Falling in the sky”

Perla coroanei ce încheie acest incredibil decalog. O saga  aviatică plină de neprevăzut:
-         Toate cele 4 motoare oprite
-         Lipsa puterii în motoare produce un lung zbor planat
-         Același motiv produce depresurizarea aeronavei
-         Echipajul este nevoit să coboare la o altitudine joasă
-         Existența unui munte în traiectoria zborului pune în pericol aeronava
-         După nenumărate încercări, echipajul reușește să repornească motoarele
-         După scurt timp unul dintre ele scoate flăcări și căpitanul este nevoit să-l oprească.
-         Imediat ce ajung în zona luminată, echipajul constată că ferestrele cockpitului sunt opacizate (nota: au fost realmente sablate de…)
-         Căpitanul are o zonă de relativă vizibilitate o porțiune de 2 inci în stânga windscreenului.
-         Pentru ca toate să fie anapoda, pe aeroportul din Jakarta, elementele de ghidare ale Sistemului de aterizare instrumentală nu funcționează: nici ghidajul stânga –dreapta (localizer), nici panta de coborâre (glideslope).

Incidentul aviatic a fost cel ce a impus ulterior regula interzicerii spațiului aerian din zona în care au avut loc erupții vulcanice.
Căci, toate problemele motoarelor și ale opacizării ferestrelor au fost cauzate de zborul aeronavei printr-un nor de cenușă vulcanică.

British Airways Flight 9 - Boeing 747-200B
248 de pasageri și 15 membri ai echipajului au sărbătorit cu șampanie aterizarea în siguranță la Jakarta.
--------

=========================================================


B)   Pentru pesimiști
TOP 10 CELE MAI TÂMPITE DEZASTRE AERIENE
--------
1. „Crash of the century” – Tenerife airport disaster.

Așa se întâmplă când de atâta infatuare ajungi să te crezi Dumnezeul Aviației – pilotul șef al KLM – Jacob van Zanten

KLM Flight 4805 - Boeing 747-200B
Pan American World Airways Flight 1736 – Boeing 747-100
583 de morți.
234 pasageri și 14 membri ai echipajului din KLM
326 pasageri și 9 membri ai echipajului din PanAm
Au supraviețuit 61 de persoane din PanAm.
--------
2. „The invisible plane” – The Linate airport Milano disaster

De asta nu-i bine să pui ciobanul air traffic controller.

Scandinavian Airlines Flight 686 - McDonnell Douglas MD-87;
Air Evex  business jet - Cessna Citation CJ2
118 morți.
110 din SAS + 4 din Cessna + 4 muncitori din hangarul distrus
--------
3. „Flying Blind”

Nici la mentenanță nu-i bine să fie folosiți ciobani. Uită banda adezivă peste porturile statice și nenorocesc mândrețe de Boeing.

Aeroperú Flight 603  - Boeing 757-200
Toate cele 70 de persoane de la bord au pierit (61 pasageri = 9 membri ai echipajului)
--------
4. „Cleared for disaster” – Los Angeles airport collision

Încă un dezastru din ciclul controleri de trafic demenți.

USAir Flight 1493 - Boeing 737-300
SkyWest Flight 5569 – Fairchild Swearingen Metroliner III
35 de victime (23 din USAir și 12 din SkyWest)
Supraviețuitori 66 (30 de răniți dintre care 13 grav)
--------
5. „Deadly detail”

Care este valoarea unei șaibe, atunci când este pierdută de un prostovan de la mentenanță?
Un Boeing 737-800
Cât p-aici să coste chiar și viața celor 165 de pasageri și membri ai echipajului.

China Airlines Flight 120 - Boeing 737-800
--------
6. „Bad attitude”

Alt „Shogun” din aviație, (din tagma lui van Zanten – olandezul iresponsabil de la Tenerife), a cărui atitudine infatuată anulează conceptul  „crew resource management (CRM)”. Cu consecințe catastrofale.

 Korean Air Cargo Flight 8509  - Boeing 747-200F
Toți cei 4  membri (aeronavă de tip cargo) ai echipajului și-au pierdut viața.
--------
7. „Missing over New York”

„Tot pe loc, pe loc, pe loc, - (holding area)
 Să răsară busuioc” - (în rezervoare gaz deloc)
Din ciclul Dement Air Controllers, o grozavă catastrofă aviatică deasupra New-York-ului.

Avianca Flight 52 - Boeing 707-320B
Dintre 158 de persoane la bord (149+9), 73 și-au pierdut viața iar 85 au fost răniți.
--------
8. „Deadly Crossroads”
Să urc? (cum zice TCAS - traffic collision avoidance system)
Să cobor? (cum zice controlorul de trafic)

Bashkirian Airlines Flight 2937 – Tupolev Tu-154M
DHL Flight 611 - Boeing 757-200PF
Toți cei de la bordul avioanelor și-au pierdut viața: 69 (dintre care 40 de copii) din Tupolev și cei 2 piloți ai Boeingului.
--------

9. „Blown appart”
De piese de Dacie contrafăcute pe la vreun colhoz, s-a mai auzit. Dar de piese de avion fake, mai rar!

Partnair Flight 394 - Convair 580
Toate cele 55 de persoane de la bord și-au pierdut viața.
--------
10. „Breakup over Texas”
Na-ți-o frântă, că ți-am dres-o!

Continental Express Flight 2574 - Embraer EMB 120 Brasilia
14 victime – toți cei de la bord.
--------
===========================================================================

Mențiuni:

„Focused on failure”(Concentrat la Santa Klaus)
„Șefu’, șefu’, am rămas fără combustibil”
„N-am timp acu’ de fleacuri. Trebuie să dezleg misterul sosirii lui Moș Crăciun”

„Mistaken identity”
American „warrior” = american Idiot
Idiot sau semi-idiot căpitanul vasului de luptă american, naționalitatea aeronavei doborâte – iraniană, lasă loc la nenumărate teorii mai mult sau mai puțin conspirative.

„Ghost plane”
„Io mi-s engineer de mentenanță prostan și v-am făcut pe toți dintr-un singur buton!”

„Out of Sight”
Bărbierul din Piper Cherokee.
Care, rătăcind în TCA (terminal control area), „bărbierește” ampenajele curselor de linie.

„Air France 447 Vanished”
„Omule, nu fi netot,
Scoate dopul la Pitot”

„Caution to  the  wind”
Mai rar se poate auzi de un caz în care echipajul unei aeronave greșește pista de decolare și dă năvală peste excavatoare.

„Mixed signals”
Încă un accident stupid cauzat de indicatorul de viteză aeriană (ASI - Aispeed Indicator), a cărui funcționare este asigurată, printre altele, de tubul Pitot.

„Fatal distraction”
Cum se poate doborî o aeronavă perfect funcțională și aptă de zbor sau aterizare? Simplu: cu un singur beculeț ars, valorând câțiva dolari.

„Catastrophe at O’Hare”
Un alt accident aviatic cauzat de proasta aplicare a procedurilor și algoritmilor de întreținere. Motorul schimbat cu stivuitorul, producând fisuri pilonului ce susține motorul de aripă.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu