partea domestică a castingului bucolic (partea savage a șters-o în sălbăticie)
Îmi și închipui scena omagiului liric al
lui Savaliu: un coltz de rai inspirat din Mioritza, taman la crepusculul
înserării.
În second plan, pe conturul abia definit
al crestelor Făgărașilor, saivanul oilor, țarcul și strunga creionate cu linii
subțiri, aproape imperceptibile, ca o eboșă de Grigorescu.
În partea stângă a panoramei – elementul domestic al bucolicei imaginare:
asinii nedumeriți, câinii priveghetori ai
stabilimentului și chiriașele oile
nătânge. În partea dreaptă a tabloului – sălbătăciunile pământului și
subpământului, cu toatele adunate în linie regulamentară de front, sub comanda
strașnică a unui lup bătrân cu cicatrici nenumărate. Toată suflarea regnului
animal suspină, lăcrămează și scapă ohtaturi duioase de admirație. O căprioară
ultrasensibilă din partea sălbatică azvârle filantropic o batistă înspre o
capră văduvoaie cu broboadă neagră. Ursul se bâțâie stingher pe labele de
dinapoi, scoboară privirea în țărână, vizibil emoționat; lupii din haită se
cuprind de după umeri cu câinii ciobănești și-și declamă reciproc juruințele
frăției de cruce.
În prim-planul descriptivului imaginar
apare R.S., în costumația medievală specifică barzilor, aezilor, mezilor și
extremilor: cu ștrampi având un crac de culoare portocalie iar celălalt de
culoare verde brotăcel. Condurii (din piele de crokodil de Nil, pescuit la
Dakar), cu vârfuri ascuțite și cătărămi mari din fier forjat, furluate de la
drăciile mecanice ale lui Da Vinci.
Pe cap poartă o tichie albastră, donată
philantropic de „Omul” din pictura lui Van Eick.
În mâini ține o lăută renascentistă,
privirea admirativă îi este ațintită idolatric înspre fereastra fânarului. Se
aud intermitențe lirice inspirate din Rigoletto: „La donna è mobile qual piuma al
vento, muta d'accento e di pensiero.”
În podul
fânarului, în dreptul ferestrei prin care se aburcă fânul, luminată de
sclipirile argintate ale Luceafărului de seară, cadrează imaginea gingașă a codanei Lulutza –
fata cea … mică (!) a baciului de la Parchetul Mediaș.
Lulutza are fața rotunjoară, îmbujorată
de emoție, gingășie virginală subliniată de cosițele împletite în cozile
specifice nuligestelor din ruralitate.
Lulutza poartă o ie brodată cu motive
tradiționale românești – svastici, rune, brâuri celtice și mandale orientale, iar
aceasta tresaltă în ritmul hipertensiv al inimioarei fremătând de încântare.
Lulutza lăcrimează încetișor și clipește
din gene exact cu frecvența cu care clipesc din ochișori un stol de vrăbiuțe
aciuite pe grinda streașinii.
(hâtrii afirmă,
fără temei, că de fapt Lulutza lăcrima din cauza polenului din fân stârnit de
delicata aburcare a codanei înspre luminatorul fânarului. Dară cum nu se poate
insera o asemenea CALOMNIE într-o bucolică decentă, ne delimităm ferm față de o
asemenea alegație nesustenabilă ce poate face trimitere la grația trecerii unei
Godzille printre skyscraperii unui city
american)
Undeva, în spatele fânarului, pe scara
de duce în pod, se întrezărește imaginea mânioasă a baciului Lascu, care azvârle
înspre Lulutza cu Codul penal al anului 1969, suduind-o cu părintească dragoste:
„-
Lulutza, nu mai sta la palavre cu hooliganii coate-goale, că tu trebuie să
înveți caligrafie, muzică, geografie și gherghef ca să ajungi prințesă -
procuror general ! Treci în odaia ta, imediat!”
planul topographic al acțiunii idilice
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu