by Io* – Zicălaș de ocări și sudălmi
moto: „Numai ține minte sfatul ce-ți dau: în
călătoria ta ai să ai trebuință și de răi, și de buni, dar să te ferești de
omul roș, iară mai ales de cel spân, cât îi putea; să n-ai de-a face cu dânșii,
căci sunt foarte șugubeți.”
„Povestea
lui Harap-Alb” de Ion Creangă (din Bukowina)
Apăi
ăsta o fost sfatul craiului către ficior-su cel mezin. Să se ferească de „omul
roș” și de „omul spân”.
Dar,
continuarea poveștii n-avea cum să fie complinită cu sfaturi potrivite
actualității: prima la mână – fiindcă Ion Creangă, deși e autor de basm
cult, narațiunea își are la bază o versiune populară a basmului. Ori se
știe că specificul creațiilor literare populare este de a sintetiza, într-o
formă literară atipică, rezultatul experienței de viață a unor serii anterioare
de trăitori și truditori. Basmul popular este expresia unei teme generice
izvorâtă din conștiința colectivă.
Dar
Io* zic că n-are rost să insist pe marginea caracteristicilor și diferențelor
dintre basmul cult și basmul popular într-o scriere conclusivă ce-i are drept
subiecți pe pitecantropii cu talangă din systemul rrumânesc de paradeală
protocolară.
Este
arhicunoscut că maimuțoii ăștia sfertodocți încă n-au depășit nivelul uzanței
corecte a articolului hotărât corespunzător pluralului substantivelor comune și
nici n-au vreo deprindere temeinică de a discerne între forma de dativ a
pronumelui personal versus forma de indicativ prezent a unor verbe auxiliare ce
intră în compunerea timpului „perfect-compus”. Ca să nu mai vorbim de lucruri
Sfinte, cum ar fi acordarea în gen a pronumelui de întărire („a sfidat ÎNSĂȘI
rolul social al magistratului” – zice o tută absolută botșăneană!)
Ori,
în atare condiții de semianalfabetism, a perora în fața Marilor Porci Negri pe
marginea caracteristicilor unor specii literare ale genului epic e ca și cum
te-ai apuca să cânți din flaut la urechea porcului!
Cum
ar arăta îndemnul craiului, actualizat la specificul anului de grație 2018,
văleat 7526 de la Facerea Lumii?
Apăi,
adaptând povața la specificul infam și ipocrit întabulat de politichia de
mărgăritar dâmbovițeană, cred că ar suna cam așa ceva:
„… să te ferești de omul roș, iară mai ales de cel spân, cât îi pute, dar cel mai mult să te ferești de talibanul
pesedist, de zelotul penelist și de fanaticul #neo-nazist.”
Asta
ar fi în referință la Cloaca Maxima Dâmbovițeana.
Dacă
ar fi să adaptăm povestea Harapului-Alb și al povețelor tătâne-su la pățania
unui bukowinean care s-a pomenit să piardă concursul de accedere în Secția de
Investigare a Infracțiunilor din Justiție, sfatul arhetipal ar suna cam așa:
„… să te ferești
de omul roș, iară mai ales de cel spân, cât îi pute, dar cel mai mult și mai mult să nu te însoțești niciodată cu țiganul
calic ieșean (bucșa), nici cu tuta absoluta botoșăneană (ilașcu), dar nici cu
hooliganul psihopat vasluian (chiochiu).
C-aimintrelea, fătul meu, s-ar putea să te trezești
că se scrie pe curul tău cu-n „PLAIVAZ DE CALIBRU 0.338 LAPUA MAGNUM” și n-o să
știi de unde ți se trage angaraua!”
Ș-am
încălecat pe-o șa
Ș-am
completat povestea așa!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu