Nu ar trebui să vorbim la acest ceas al istoriei politice autohtone de vocile dreptei şi (sau) ale stângii pentru bunul motiv că nu avem aşa ceva. Am putea cel mult vorbi despre aparenţe, amăgiri, fantome, arătări, spectre, iluzii, prostii grave şi minciuni iscusite amestecate cu pioşenii, naivităţi ale unora dublate de calcule pragmatice şi cât se poate de personale care folosesc doctrina ca paravan şi alibi.
Este greu la ora actuală să crezi că dreapta europeană ar fi obligatoriu împotriva protecţiei sociale iar stânga definitiv şi fără milă împotriva societăţii competiţionale, în favoare filantropiei care moleşeşte şi stinge economia. Nu este greu în occident să aperi secularismul şi să te pretinzi de dreapta, nimeni nu te obligă, de stânga fiind, să crezi în binefacerile caviarului, după cum dreapta poate fi atee. Nu sunt aşadar praporii de-o parte şi secera şi ciocanul de cealaltă atât de vădit. Relativizarea doctrinară postmodernă ( ironică în felul lui Rorty şi tolerant-amuzată ca aceea a lui Vattimo) este urmarea unei înţelepciuni dobândite în urma exhibărilor propagandistice şi ideologice care au devastat secolul din urmă şi l-a umplut de crime, de informatori, anchete şi cenzuri în numele Domnului, a rasei, a clasei.
Îmi pare că în ultimele decenii se impune ideea, rezonabilă până la urmă, a decenţei doctrinare. De altfel, dacă răsfoim istoria, vedem că, mai ales, legionarii şi comuniştii au strigat tare în piaţă în numele credinţelor doctrinare. Astăzi, dacă crezi în ceva, te priveşte, convinge cu vorba şi cu fapta, nu cu biciul, cu interogatoriul, cu lagărul şi reeducarea.
Putem merge mai departe cu împărţirile astea: cravata este de dreapta, blugii de stânga. Muzica populară, dar şi Handel, sunt de dreapta, rockerii şi hip-hoperii de stânga. Istoria religiilor, teologia, antropologia sunt de dreapta, creaţia de orice fel este insurecţională, obraznică, creşte din underground şi din periferic şi e de stânga. Pentru cei de stânga, Domnul este o halucinaţie iluzorie iar bisericile, un loc al amăgirii. În schimb, tot pentru ei, statul este adevărata biserică, altarul este protecţia socială, sacerdoţii sunt funcţionarii, îngerul păzitor – salariul la buget iar ministerul muncii şi protecţiei sociale – o încăpătoare cutie a milelelor. Aşadar şi stânga are propriile biserici. Dreapta munceşte la patron, stânga, crede că munca l-a creat pe om şi preferă pauzele de masă şi cafeluţele instituţiilor bugetare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu