„Ceea
ce numim întotdeauna "opinie publică" nu se întemeiază decât într-o
măsură cu totul
neînsemnată pe experienţele personale şi pe cunoştinţe indivizilor; în schimb,
ea este în mare parte provocată,
şi aceasta cu perseverenţă şi o
putere de convingere adesea remarcabilă, de ceea ce numim
"informare".
După
cum convingerile religioase ale fiecăruia provin din educaţie şi numai
aspiraţiile religioase dormitează în inima omului, tot astfel opinia publică a
masei este consecinţa unei pregătiri a sufletului şi a spiritului extraordinar
de perseverente şi de profunde.
În "educaţia" politică,
fericit denumită în acest caz cu cuvântul propagandă, partea cea mai însemnată
îi revine presei. Ea îşi asumă mai întâi de toate munca de
"informare", devenind aşadar un fel de şcoală pentru adulţi. Numai că
acest învățământ nu e în mâinile statului, ci în ghearele celor influenţi care
sunt în cea mai mare parte total nefaste. Fiind încă tânăr, avusesem, chiar la
[…], ocazia să mă apropii de proprietarii şi fabricanţii de idei ai acestei
maşini de educat poporul. Mai întâi am fost uimit de scurtul răstimp de care
are nevoie această putere, cea mai periculoasă din stat, pentru a crea o opinie
determinată, chiar dacă aceasta este cu totul contrară ideilor şi aspiraţiilor
celor mai reale şi neîndoioase ale comunităţii. În câteva zile, presa ştie să
facă dintr-un amănunt ridicol o afacere de stat de mare importanţă şi, invers,
într-un timp la fel de scurt, să fie date uitării probleme vitale, până le
şterge complet din mintea și memoria poporului.
În felul acesta, în câteva săptămâni scotea
ca prin minune din neant anumite nume, legând de ele printr-o amplă publicitate
speranţe extraordinare, creându-le în sfârșit o popularitate la care un om cu
adevărat valoros nu poate nădăjdui într-o viaţă; nume de care cu o lună înainte
nu auzise nimeni erau lansate pretutindeni, pe când fapte vechi şi bine
cunoscute privitoare la viaţa statului sau la viaţa publică, pe deplin
sănătoase, erau înmormântate în acelaşi timp; ba chiar uneori astfel de nume
fuseseră rostite cu ocazia unor asemenea turpitudini încât părea că trebuiau
mai degrabă să rămână legate de amintirea unei josnicii sau a unei ticăloşii
bine determinate. Trebuie studiată în special la […] infamia care constă în a
revărsa dintr-odată şi dintr-o sută de pubele simultan, ca la semnul unei
baghete magice, cele mai josnice şi mai neruşinate calomnii pe hainele
imaculate ale unui om de onoare: atunci aceste lichele periculoase de la ziare
vor putea fi respectate aşa cum merită.
Aceşti escroci ai opiniei nu se dau
în lături de la nimic ca să-şi atingă scopurile odioase.
Ei ajung să se amestece în cele mai
secrete treburi de familie; scotocesc până când instinctul lor de râmători îi
ajută să găsească vreun jalnic eveniment capabil să-i dea nefericitei victime
lovitura de graţie. Dacă nu găsesc absolut nimic, cu tot flerul lor, nici în
viaţa publică, nici în viaţa particulară, voinicii recurg la calomnie, ferm
convinşi nu numai de faptul că în ciuda numeroaselor retractări tot va rămâne
câte ceva, ci şi că atunci când ecoul cu o sută de guri îşi va desăvârşi opera
cu complicitatea câtorva ziare, toate protestele victimei vor rămâne de cele
mai multe ori fără efect. De altfel, această bandă de ticăloşi nu atacă pentru
motive care ar putea fi comune lumii întregi sau făcând parte dintre acestea.
Doamne păzeşte! Când unul din aceşti vagabonzi care dau târcoale pe la porţi se
porneşte împotriva iubiţilor săi concetăţeni într-un mod atât de perfid, el se
învăluie în fraze frumoase pline de sinceritate şi de vorbe mieroase ca o
caracatiţă în norul ei de cerneală; nu mai conteneşte cu proteste legate
"obligaţia ziaristului" sau cu alte asemenea minciuni nenorocite; la
adunări și congrese, unde acest flagel bântuie cu maximă intensitate, el merge
şi mai departe: în aceste cazuri bate câmpii despre o formă de onoare cu totul
specială "onoarea de gazetar", şi toate acele canalii adunate acolo încuviințează
dând din cap cu gravitate.
Iată
banda care fabrică "opinia publică" din care se vor naşte apoi
parlamentarii, ca Venus din spuma valurilor.”
-----------------
Maricel
,
Căutai
prin plasă să-ți însumez zecile de mii de eurodinari și sutele de milioane de
cocoșăi neaoși primiți de tine dea-mpülea de la Înalta Poartă.
Când
acolo peste ce dădui?
Peste
o scriere ciudată, de acum opșopt de ani, în care LUPU vă făcea o eboșă
premonitorie ție și tovarășilor tăi de sinecuri publicitare. (Lupu era pictor
la calificarea de bază!)
Acum
sunt sigur că nu știi de unde e citatul, că doară la școala aia de piulițe și
șuruburi, cu care ți-ai împopoțonat siviul, n-ați învățat despre trebi dintr-astea
de substanță etnică.
Însă,
amu se pune în mod firesc întrebarea dacă ești jidan de feliul tău? Că de avut
sânje de ovrei cu siguranță ai cu ghiotura altminteri nu ai avea de unde să fi
deslușit „tainele” comportamentului de slugoi – potlogar.
La
ce folosește asemenea interogare e simplu de bănuit – ca să fim încredințați,
noi kamarazii, în temeinicia înscrierii numelui tău în Lista Antiromânilor la
care urmează să li se cântărească faptele și inima iar numele lor să fie șters
din cartea viilor și omis la inscripționare în cea a drepților.
Acum
nu trebuie să-ți faci prea multe procese de conștiință în legătură cu lista
asta. E așa un fel de Listă al lui Schindler numai că emergentă.
La
fel nu trebuie să te impacientezi prea mult privitor la destin întrucât este
bineștiut că tu ai prieteni atât de sus puși încât devii de-a dreptul
intangibil!
---------------
*
Maricel, măricel – auzi la el înfumuratul ce nume de paranoid schizofrenic are!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu