„ ... în avion se simțea miros puternic de kerosen...”
30 dec. 2019:
31 dec. 2019
Approach: Can you tell me the nature of technical problem you have?
FZ1796: Yes. It's... leading edge slats delayed problem.
Și mă gândeam la cele comunicate în 31 dec. 2019 de căpitanul lui FZ1796.
Am reascultat de zeci de ori fragmentul audio și nu-mi pot da seama clar dacă spune „flaps” ori „slats”. Cred că mai degrabă spune SLATS.
Oricum, semnificativ este locul producerii avariei - leading edge, loc în care se află slats-urile.
The Aviation Herald confirmă că incidentele au avut drept cauză SLATS-urile.
Și site-ul AeroInside confirmă că aproblemele au apărut la SLATS
https://www.aeroinside.com/incidents/reg/A6-FGE
Și asta m-a dus cu gândul la cel mai tâmpit accident aviatic * din toată seria celor 200 de episoade ”Air Crash Investigations” **: cel al China Airlines Flight 120, prezentat în S16E04 - „Deadly Detail”.
Același tip de aeronavă: Boeing 737-800
Real footage: https://www.youtube.com/watch?v=LnBSMKtT4ko
Ideea în rezumat e cam așa:
neatenți la mentenanță, niște mecanici au pierdut o simplă șaibă la bolțul mecanismului slats. Aceste ”downstop assembly” limitează extinderea slats.
Unul din opritoare, cel fără șaibă, a căzut din lagărul său iar la retragerea slats-urilor a fost împins de acestea și a perforat rezervorul din aripi.
Consecința?
Imediat după aterizare, scurgerea de kerosen s-a aprins de la căldura motorului încins, ceea ce a dus la un incendiu violent ce a distrus în totalitate aeronava.
Toți cei 157 de pasageri și 8 membri ai echipajului au reușit să se evacueze fără ca niciunul să sufere măcar vreo accidentare minoră.
All of the 165 passengers and crew members survive.
The incident was attributed to a fuel leak caused by a bolt from the right wing slat puncturing the fuel tank.”
Oare și zilele trecute, problema la slats-uri, combinată cu mirosul puternic de kerosen, pot să sugereze posibilitatea reeditării „detaliului mortal” al China Airlines Flight 120?
Băbăeț', bă, iar ați uitat să puneți șaiba la bolțuri?
ACI, S16E04 - ”Deadly Detail”
https://www.bilibili.com/video/av27606835?from=search&seid=2877061311548594113
------
* Nota: acest caz mult timp a ocupat locul I în My Top 10 Stupid Accidents.
Însă, odată cu lansarea seriei 18 a ACI, acest caz a trecut pe locul secund în topul stupidităților, topul actual arătând astfel:
Locul 1 - cotter pin - o simplă siguranță a unei piulițe, uitată a fi montată pentru a securiza piulița.
Locul 2 - washer - o șaibă pierdută
Dacă la China Flight 120 o simplă șaibă pierdută a produs distrugerea completă a unui Boeing 737, în episodul ACI S18E01 referitor la Emery Worldwide Flight 17, denumit „Nuts and Bolts”, o simplă siguranță care a fost uitată să fie montată la piulița bolțului mecanismului elevatorului dreapta a produs prăbușirea unui McDonnell Douglas DC8-71F, inclusiv decesul celor 3 membri ai echipajului (aeronava era un freighter, deci pentru transport marfă, neavând pasageri)
https://www.bilibili.com/video/av19801940?from=search&seid=15630058141197826752
** Yupiii!
Pe 9 ianuarie 2020 Seria 20 a ACI începe să fie „aired” în Australia.
Las că Io* o să văd episoadele pe Chinese ACI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu