Moto: "În numele sfântului / Taci, s-auzi cum latră / Căţelul pământului / Sub crucea de piatră."

Nimeni nu poate spune altui om ce este adevărat. Adevăr e tot ceea ce există în jurul nostru. Dar fiecare trebuie să-l descopere în felul său propriu.

(Maximus - personaj din romanul „Iulian” de Gore Vidal)

Disclaimer

Dragii mei "prieteni" fanatici, psihopaţi şi intoleranţi, sclavi ai prejudecăţilor, beneficiari ai impresionantului IQ egal cu numărul de aur, Proprietari în drept ai Pietrei Filosofale, Ctitori ai Pietrei Unghiulare, Păstrătorii Tainei Cuvântului Incipient şi Deţinători ai Adevărului Absolut, pentru preacu(r)vioşeniile voastre, această admirabilă echipă de la Google, buni cunoscători ai structurii psihopatologice a unei comunităţi, cu anticipaţie au prevăzut în bara de unelte butonul "URMĂTORUL BLOG".

Vă rog să nu vă sfiiţi în a-l utiliza!


Pagini

joi, 2 ianuarie 2020

„Deadly Detail” reloaded?

Mă gândeam azi la cele declarate de un amețit pasager în articolul din Evenimentul zilei, respectiv transcriptul (neoficial) al convorbirilor dintre FZ1796 / FDB19K cu approach controllerul de la Otopeni, respectiv

„ ... în avion se simțea miros puternic de kerosen...”

30 dec. 2019:

App: Climb maintain 150.  ... Claiming problem?
FBD19K: Ya! [...] flight control issue the slats

 31 dec. 2019

Approach: Can you tell me the nature of technical problem you have?
FZ1796: Yes. It's... leading edge slats delayed problem. 

Și mă gândeam la cele comunicate în 31 dec. 2019 de căpitanul lui FZ1796.
Am reascultat de zeci de ori fragmentul audio și nu-mi pot da seama clar dacă spune „flaps” ori „slats”. Cred că mai degrabă spune SLATS.

Oricum, semnificativ este locul producerii avariei - leading edge, loc în care se află slats-urile.

The Aviation Herald confirmă că incidentele au avut drept cauză SLATS-urile.


Și site-ul AeroInside confirmă că aproblemele au apărut la SLATS

https://www.aeroinside.com/incidents/reg/A6-FGE


Și asta m-a dus cu gândul la cel mai tâmpit accident aviatic * din toată seria celor 200 de episoade ”Air Crash Investigations” **: cel al China Airlines Flight 120, prezentat în S16E04 - „Deadly Detail”
Același tip de aeronavă: Boeing 737-800

Real footage: https://www.youtube.com/watch?v=LnBSMKtT4ko


Ideea în rezumat e cam așa:
neatenți la mentenanță, niște mecanici au pierdut o simplă șaibă la bolțul mecanismului slats. Aceste ”downstop assembly” limitează extinderea slats.



Unul din opritoare, cel fără șaibă, a căzut din lagărul său iar la retragerea slats-urilor a fost împins de acestea și a perforat rezervorul din aripi.
Consecința?
Imediat după aterizare, scurgerea de kerosen s-a aprins de la căldura motorului încins, ceea ce a dus la un incendiu violent ce a distrus în totalitate aeronava.
Toți cei 157 de pasageri și 8 membri ai echipajului au reușit să se evacueze fără ca niciunul să sufere măcar vreo accidentare minoră.
 

„On 20 August 2007, China Airlines Flight 120 catches fire and explodes shortly after landing and taxiing to the gate area at Naha Airport in Okinawa, Japan. 
All of the 165 passengers and crew members survive.  
The incident was attributed to a fuel leak caused by a bolt from the right wing slat puncturing the fuel tank.


Oare și zilele trecute, problema la slats-uri, combinată cu mirosul puternic de kerosen, pot să sugereze posibilitatea reeditării  „detaliului mortal” al China Airlines Flight 120?


Băbăeț', bă, iar ați uitat să puneți șaiba la bolțuri?

 ACI, S16E04 - ”Deadly Detail”
 
https://www.bilibili.com/video/av27606835?from=search&seid=2877061311548594113

------

* Nota: acest caz mult timp a ocupat locul I în My Top 10 Stupid Accidents
Însă, odată cu lansarea seriei 18 a ACI, acest caz a trecut pe locul secund în topul stupidităților, topul actual arătând astfel:


Locul 1 - cotter pin - o simplă siguranță a unei piulițe, uitată a fi montată pentru a securiza piulița.

Locul 2 - washer - o șaibă pierdută


Dacă la China Flight 120 o simplă șaibă pierdută a produs distrugerea completă a unui Boeing 737, în episodul ACI S18E01 referitor la Emery Worldwide Flight 17, denumit „Nuts and Bolts”, o simplă siguranță care a fost uitată să fie montată la piulița bolțului mecanismului elevatorului dreapta a produs prăbușirea unui McDonnell Douglas DC8-71F, inclusiv decesul celor 3 membri ai echipajului (aeronava era un freighter, deci pentru transport marfă, neavând pasageri)

https://www.bilibili.com/video/av19801940?from=search&seid=15630058141197826752

** Yupiii!
Pe 9 ianuarie 2020 Seria 20 a ACI începe să fie „aired” în Australia.
Las că Io* o să văd episoadele pe Chinese ACI.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu