Dimineața eram cu PC-ul pe Listen OTP (frământam pâine) și pe la ora 10 fără câteva minute chiar am auzit în boxe Mayday-ul celui de pe Ryanair ”twonineromeoromeo”, ulterior cancelat după identificarea situației, după vreo 4-5 minute. Motiv pentru care n-am considerat util să-mi curăț mâinile de aluat ca să scot screenshoturi în timp real.
Și nu am postat nimic până acum referitor la acest Mayday cancelat ca să nu-mi cotrobăie prin blog un derbedeu austriac și să facă poula mare pe site-ul lui de căcat. [nota]
Detaliile abia mâine.
Mai ales referitor la profesionalismul cu care au acționat piloții versus țopârlănia și neam-prostia unor țacheri de pasageri.
Așa se întâmplă când cari cu avionul țopârlani și cocalari.
Pilotul este în contact permanent cu turnul și cu controllerul approach, efectuează toate procedurile aferente unei asemenea situații, identifică problema în mod exact, are situația sub control iar cocalarul român își desface centura de siguranță (totalmente interzis în timpul procedurii de decolare), se foote prin avion ca un coi într-o căldare, desface panourile nedeclanșate ale măștilor de oxigen și urlă ca boul la pilot ca să OPREASCĂ AVIONUL!
Prrrrrrrrr, Boeing horse!
Prrrrr!
Oprește, bre avionu', că io cobor la prima să beau o vodcă la crâșma din sat!
Vita crede că un Boeing 737 aflat la 4000 de picioare e asemenea mârțoagei lui de acasă, pe care o oprea în situație de etilică emergență la cârciuma din sat!
sau un moldovean 100 genuine atât la grai, cât și la minte
„Da di ci continuî, frati, di ci continuî?”
De aia, fraiere, pentru că în procedura de take-off, după depășirea V1 (după depășirea vitezei de decizie înainte de care se mai poate anula decolarea și frâna în siguranță), indiferent ce incident apare SE CONTINUĂ CU PROCEDURA DE TAKE-OFF și realizarea AIRBORNE.
ABIA APOI SE EVALUEAZĂ SITUAȚIA ȘI SE IAU DECIZIILE CORESPUNZĂTOARE!
„V1 is defined as the speed beyond which the take-off should no longer be aborted. Meaning that in case you experience any trouble with your plane before reaching V1 you would immediately abort your take-off and would apply all the necessary means to bring the aircraft to a halt. If pilots experience any serious aircraft malfunction after V1, otherwise they have to continue the take-off, a take-off board will lead to a runway overrun and could severely damage the plane.”
Zi-i rromân și trage apa după el!
Di și continuî, uăi?
Di aia, fraieri!
Fincî te-o văzut pi tini ficior chipeș, șinșizăci di euroșenți ai în buzunar, jeacă ai, oleacă di batai cunoști șî o devenit jelos pi tini, așa cî vre sî prăbușascî avionu ca sî ti facî di rușâni în fața fetilor!”
Șeful însoțitorilor de bord este nevoit să pună ordine în TURMA DE ȚOPÂRLANI ȘI COCALARI români.(pentru comportamentul lor, care a pus în pericol siguranța aeronavei și a pasagerilor, acești țopârlani ar trebui să fie banați la orice zbor, cu orice companie aeriană.)
Ce sinistru se aude acea tăcere pe înregistrarea twr/app, de zici că RNR29RR deja s-a prăbușit.
pentru conformitate (arhive valabile doar 30 de zile)
arhiva LROP Twr/ App/ Radar
(declararea mayday este undeva pe la minutul 27 din înregistrare, imediat după ce controllerița din OTP Tower îi comunică pilotului să schimbe frecvența pe cea a approach.
https://archive-server.liveatc.net/lrop/LROP-Twr-App-Radar-Jan-21-2020-0830Z.mp3
Twr: Ryanair29RR contact Bucharest approach 119.415 goog bye.
RNR29RR: Mayday, mayday, mayday RNR29RR
Twr (tulburată): ... in cockpit, ... aaaa.... ... continue... ... continue... on runway heading standby for further instructions
RNR29RR: Copy! Runway heading
App: RNR29RR Bucharest approach
(awful quiet)
Twr: Ryanair29RR contact Bucharest approach on frequency 119.415.
(awful quiet)
App: RNR29RR Bucharest approach
(awful quiet)
App: QTR2YH recleared stop 2400 and turn left heading North due to mayday situation
QTR2YH: heading north now... 2400 turning left
App: YRMDN turn left heading 140
YRMDN: turn left heading 140
App: YRMDT turn left to Bravo Sierra Whiskey
YRMDT: left Bravo Sierra Whiskey
RNR29RR(cu vocea schimbată, probabil de la masca de oxigen): Bucharest approach RNR29RR
App: RNR29RR
RNR29RR: Bucharest approach RNR29RR. We have smog in the cabin. We need come back to Bucharest
App: Able to take runway 26L?
RNR29RR: Standby. So climbing 40. Now we since a little be visitator. Climbing 40 maintaining
App: roger. maintain and report ready to descend and report if you can take runway 26L
RNR29RR: Standby
App: 26R runway 26R
RNR29RR: We are maintaing runway heading and 40
Și cancelarea situației de urgență după identificarea situației și calcularea unor parametri necesari întoarcerii pe Otopeni.
https://archive-server.liveatc.net/lrop/LROP-Twr-App-Radar-Jan-21-2020-0900Z.mp3
WZZ1602: Bucharest WZZ1602 FL130 we would if take same holding to give [?] Ryanair
App: Make holding level 130 on that position
WZZ1602: Holding position on 130
App: QTR2YH turn left heading 260
QTR2YH: Left heading 260 maintaining 2400 feet
App: Climb to 4000
QTR2YH: Excelent Climb 4000 heading 260
App: WZZ673 stop descending level 70 and expect holding in 2 minutes
WZZ673: Stop descending FL70 and reduce speed expecting holding
App: ROF2705 Turn right head 260 stop descending level 50
ROF2705: Heading 260 stop descend FL50
RNR29RR:București tower
App: Go ahead
RNR29RR: Acum este mai bine. Ne-au degivrat cum nu trebuie colegii de la sol și a intrat fum foarte dens în cabină.
App: Și ce intenționați?
RNR29RR: Intenționăm să ne întoarcem la Otopeni. Acum este totul în regulă, toată lumea e în regulă în schimb ne întoarcem la Otopeni.
App: Puteți lua pista 26 dreapta?
RNR29RR: Facem niște calcule de aterizare; vrem să nu fim prea grei și putem să luăm orice pistă. Totul e în regulă. CANCELED MAYDAY
Appp: Confirm, you may descend at your dicretion 2400 QNH 1040 and report ready to... turn left heading to North and report ready to turn to LEVTA
RNR29RR: LEVTA, North, until 360 descending 4000 QNH 1040 call you ready for LEVTA
App: Correction to RARIT.
RNR29RR: RARIT
App: Can you expect time for approach because i have 3 aircrafts in hold.
RNR29RR: Puteți să-i puneți să aterizeze liniștiți, noi suntem... totul este absolut normal, nu mai este nici un fel de fum în schimb ne întoarcem pe Otopeni, vă dați seama
App: Veniți pe 08
RNR29RR: Da, da, venim pe 08 dreapta, stânga, unde vreți.
(n.a. la minutul 27 din înregistrarea anterioară (corespunzând 08.57 UTC) s-a declarat Mayday. La minutul 01.43 (corespunzând. 09.01.43 s-a anulat situația de urgență. Deci un total de 4 minute și jumătate).
Headingul de aproximativ o oră a fost cerut chiar de echipajul de pe RNR29RR pentru a „arde” circa 2000 (kg) fuel și a nu fi prea greu la aterizare.
În jurul orei 10.15 UTC aeronava a aterizat pe RWY 26L
și iată comportamentul țopârlanului român (din exact timpul în care piloții gestionau profesionist situația de urgență):
https://www.youtube.com/watch?v=lwMZODgvX9Q
https://www.youtube.com/watch?v=-yW-YUX13VY
De precizat faptul că B737 EI-EVH a fost timp de o lună de zile în mentenanță pe Băneasa la Romaero, în zilele de 18 și 20 ianuarie a efectuat 2 zboruri de verificare iar în data de 20 ianuarie a fost „ferried” de pe Băneasa (BBU) pe Otopeni (OTP).
În 21 ianuarie, după 4 ore de întârziere, EI-EVH a înlocuit aeronava care trebuia să decoleze și nu a mai făcut-o, din motive tehnice.
Chiar îmi aduc aminte că acum aproximativ o lună de zile, la capitolul bizarerii, luasem screenshot după o aeronavă Ryanair care avea scris Bucharest la punctele de decolare și aterizare, dar n-am considerat-o a fi utilă și am șters-o.
Acum se pare că era chiar această aeronavă când era dusă la mentenanță la Băneasa.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
addendum:
Băi, ș-a naibii cum se face că au prins și cei de la Ryanair un moment împuțit de declarare a situației de urgență.
Din alte observații ale OTP, era frecvente zilele în care pe Otopeni sau Băneasa erau în desfășurare zboruri de antrenament, fie ale Școlii Superioare de Aviație, fie ale Forțelor Aeriene Române, fie ale Ministerului de Interne.
Dar să prindă o zi cu TOATE CELE 3 structuri având aeronave și elicoptere ridicate în aer, asta deja e de domeniul incredibilului.
Studiind în mare calsign-ul din zona de approach se pot observa:
- 3 elicoptere în aer RO201, RO202 și RO203
- 2 avioane școală ale Scolii superioare de aviație: YRMDT și YRMDP (approach dirijează la un moment dat un YRMDN)
- un avion MAI349
- Un C130 Hercules care se îndreaptă deja înspre nord, înspre Sibiu
- Alt C130 Hercules care se îndreaptă înspre vest
- Un Alenia C27J Spartan ROF2705 care vine la aterizare
-Un alt RO108 care vine de la Sibiu
Dacă mai punem și că e airborne, plecat înspre Sibiu și Piaggio P180 I-ENAV pe care-l monitorizasem cu o zi înainte făcând o superbă „trespassing over runway”, se poate exclama: cum dracu de i-a ridicat în aer pe toți TOCMAI ACUM când are ăsta de la Ryanair probleme?
Nu-i era deajuns controllerului că-i are în holding pe trei: QTR2YH, WZZ673 și WZZ1602.
Trebuia să-i mai aibă pe cap și pe școlarii ăștia!
Și încă să zică mersi c-o fost în funcțiune ILS-urile pe Otopeni.
Tot c-o zi înainte, pe 20 ianuarie, tot zi de zbor pentru puțoii de la Școala Superioară de Aviație, era adevărat recital pe Listen OTP să auzi ce față uimită fac piloții de linie când li se comunica de controller că ILS-ul este în teste și că 08L se aterizează NDB (nondirectional beacon).
Ca pe timpul lui Aurel Vlaicu!
Ha, ha, ha!
A fost de comă chiar Qatar2YH din ziua precedentă căruia i-a spus App controllerul că dacă nu poate ateriza pe 08L pe NDB approach, îl trece pe 08R.
La care qatarianul a replicat cu voce ingenuă că nu-i nici o problemă, poate ateriza și pe NDB.
Apăi, crecă ăla de pe QTR2YH de acuma face o sută de plecăciuni către Mecca înainte de a porni spre București.
Să prinzi în două zile un NDB approach și un Mayday, chiar că te pune pe gânduri.
[nota]: ingăta-l pe bulagiul austriac cu intră cu proxy la tras cu geana.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu