Iacătă-o:
Dificilă întrebare!
Pasionații acestui domeniu de colecție afirmă că Eiserne Kreuz, (Iron Cross sau Crucea de Fier) este una dintre cele mai vânate obiecte ce pot sta în portofoliul unui colecționar.
Problema mare este că această decorație din timpul WWII a cunoscut poate cea mai mare amploare a fenomenului contrafacerii.
Contrafacerea a început chiar imediat după WWII, perioadă în care, pentru a satisface setea de suveniruri a soldaților din trupele aliate, ÎNȘIȘI producătorii autorizați din timpul celui de-al Treilea Reich au început să confecționeze noi cantități de Cruci de Fier. Având la dispoziție matrițele, materialele și tehnologia din timpul războiului, au început să pună pe piață uriașe cantități de EKs.
După război, profitând de faptul că zvastica nu a fost interzisă în Spania, această țară a realizat, de asemenea, cantități uriașe de fake EKs. Însă calitatea EKs-urilor spaniole lasă de dorit, finisajele, materialele utilizate și aspectul general făcându-le pe acestea lesne de deosebit.
O altă perioadă în care s-au injectat pe piață cantități mari de fakes, unele realizate la o calitate impresionantă (aproape nu pot fi deosebite de cele originale), este perioada de după anii 2.000, perioadă în care cererea de EK pe piața colecționarilor a explodat, ajungând să aibă prețuri incredibile prin Australia sau Noua Zeelandă.
În fine, ideea este că această decorație nazistă a ajuns să fie atât de contrafăcută, încât până și platformele de vânzări online sau de licitații sunt deseori păcălite de exemplare excepțional contrafăcute. Se spune că peste 90% din exemplarele puse în vânzare sunt făcături post-WWII.
Cum s-ar putea orienta un novice în detaliile tematice, să analizeze originalitatea unei EK?
În primul rând, lectură la greu de pe un site obligatoriu ca etapă de documentare inițială: Wehrmacht-Awards
Loc în care la secțiunea corespunzătoare Iron Cross se pot acumula informații utile despre istoricul acestei decorații din perioada WWII, despre procesul de fabricație, despre producătorii autorizați, despre clasificarea lor:
EK 2 Klasse 1939, (Iron Cross 2nd Class)
EK 1 Klasse 1939, (Iron Cross 1st Class)
Ritterkreuz 1939, (Knight's Cross) cu clasele:
- Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939, (Knight's Cross)
- Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939 mit Eichenlaub, (Knight's Cross with Oak Leaves)
- Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939 mit Eichenlaub und Schwertern, (Knight's Cross with Oak Leaves and Swords)
- Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939 mit Eichenlaub, Schwertern und Brillanten, (Knight's Cross with Oak Leaves, Swords, and Diamonds)
- Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939 mit Goldenem Eichenlaub, Schwertern und Brillanten, (Knight's Cross with Golden Oak Leaves, Swords, and Diamonds)
și
Großkreuz des Eisernen Kreuzes 1939, (Grand Cross)
Dar mai ales de pe acest site dedicat faleristicii și medalisticii germane din perioada Celui de-al Doilea Război Mondial, se pot analiza o sumedenie de imagini la rezoluție mare, ale unor EKs originale, produse de diferiți producători atestați.
EK1 este de tip insignă, ea purtându-se la tunică cu ajutorul unei „agrafe” - ”pinback” sau cu ajutorul unui dispozitiv de prindere circular - ”screwback”.
Crucile de cavaler se purtau la gât, cu ajutorul unei panglici, motiv pentru care ”jump ring”-ul era sudat de rama decorației în poziție la 90 de grade față de modul în care acest inel este prezent la EK2. De ”jump ring” era atașată o agrafă de purtare prin care se petrecea ”neck ribbon”-ul.
Decorația respectivă este identică cu modelul nr. 1 de decorație produsă de Klein & Quenzer, prezentată pe site-ul Wehrmacht-Awards.
Suprapunere PERFECTĂ!
mai departe:
- privind pe orizontală, cifra 9 începe din dreptul spațiului dintre striațiile 18 și 19 și se termină în partea de jos în dreptul spațiului dintre striațiile 27 și 28 (sub cifră mai sunt exact 4 striații din totalul de 31 a acestei porțiuni curbate).
Din studiul noțiunilor de pe Wehrmacht-Awards se poate desluși că între decorații produse de diferiți producători pot exista mici diferențe privind detaliile și aspectul.
EXACT în același loc, raportat la colțurile interioare, distanțele până la acestea, precum și locurile de reper dintre striațiile ornamentelor.
Zvastica are aceleași proporții:
1/5 - lățime braț
1/5 - lățime spațiu dintre braț și axa crucii
1/5 lățimea axei crucii
2/5 lungimea brațului crucii
Nu în ultimul rând se poate compara mărimea și stilul poansoanelor cu care s-a realizat inscripția producătorului 65 de pe inelul de purtare:
Se repetă aceste observații cu toate elementele de pe reversul decorației.
Așadar, ca o concluzie generală a acestui empiric și novice exercițiu de analiză și evaluare a unei ruginituri de Eiserne Kreuz: exemplarul pus în vânzare ESTE O DECORAȚIE ORIGINALĂ, produsă de Klein & Quenzer.
decupaje realizate cu axa de simetrie trecând prin spațiul dintre striațiile 14 și 15 ale ornamentelor de sus și de jos.
Axa de simetrie a zvasticii este similară atât la modelul licitat cât și la modelul etalon: 14 striații în stânga, 15 striații în dreapta.
Iar ca să nu fie toate lucrurile perfecte, iată și cele 2 elemente atipice ale EK pus la vânzare:
La partea ornamentală de sus, striațiile par a fi curbate înspre sus, mai ales în partea stângă, ceea ce nu-i specific.
Însă, această mică neconcordanță poate fi pusă pe seama stării avansate de uzură a decorației. Asta a fost decorație care a fost purtată, nu glumă.
Pentru acest motiv se poate observa cum partea de sus a frame este uzată, fiind îngustată. Aceeași îngustare și uzură se poate observa la step-ul de sus.
La rândul ei, ornamentația părții de sus este la rândul ei subțiată mai ales în zona mediană.
Toate aceste elemente creează o senzație de curbură a ”beading”-ului din partea de sus.
navigând pe site-uri de specialitate după EK produse de K&Q, chiar am dat undeva peste un exemplar care arăta identic în ceea ce privește acea „curbură” de sus.
Al doilea element bizar al acestui EK se află la brațul de sus al zvasticii care, din poza publicată pe site, pare a fi puțintel îndoit înspre interior.
Ori o fi doar o iluzie optică, dată de rugina de pe zvastică și umbrele de la fotografiere,
ori,
persoana care a fost decorată cu Crucea de Fier o fi folosit-o la cine știe ce năzbâtii! Poate o fi avut obiceiul să-și desfacă sticlele de bere utilizând decorația cu care l-a cadorisit Führerul lui.
Cine poate ști a cui o fi fost decorația și în ce mod a păstrat-o! Dac-o fi fost a vreunui Porta - personaj din Swen Hassel, atunci e clar! Mai ales că în general tanchiștii lui Guderian nu erau prea sănătoși la cap și, pe cale de consecință, nu prea erau buni național-socialiști!
-----------
13.02.2019
Obiectul s-a vândut la licitație cu suma de ... 70 de lire.
Nici daca era Amanda Lear, in Lili Marleen, cu ribbon-ul la vedere , nu cre'ca ai fi fost atat de analizata si comparata :)! Ashe de pasional ai descris fiara ,k ma bate gandul sa-mi iau una, s-o pun la mantaua de ploaie. dara nu'sh ce se poate alege de ea la un eventual partaj...cine ia crucea si cine ia : footu-ti Crucea Ta de Fier !
RăspundețiȘtergereTu, Fa Duoamna Drăcoaica, să nu te-mpingă drăcușorul Loki să-ți pui ferotania asta la perelina de ploaie și să-ncepi să te szbânțui ca o ială nebună pe armonii de „Dancing în the rain”!
RăspundețiȘtergereAi di grijî că ploile astea mai pot să vină și cu niște spontane manifestări de afecțiune, denumite „Lightnings”. Ori fulgerele astea nu-s bune de folosit ca alternativă la bronzarea în solarul cu UV fiindcă au voltaj cam măricel și produc un bronz dintr-ăla rezistent, ca de african nativ.
Ș-alt motiv pentru cari-i totalmenti contraindicat de scos pe-afară Ciocanul lui Thor e tocmai din cauza asociației Thor’s hammer – lightning. Nu-ț’ trebuie să fi citit din Norse myhology prea multă Poetic Edda sau Heimskringla ca să pricepi că unde-i azvârlit ciocanul lui Thor se produce fulger. Valabil și reciporc: unde se află Mjollnir (ciocanul lui Thor) sunt șanse mari să apară vreun fulger.
(pricepi că în fapt nu-i nici o Cruce de Malta în EK, ci simbolurile sunt dintr-altă poveste)
Da io* zâc că tot e bun undeva de purtat EK-ul: în bedroom. Chiar pot fi purtate mai multe la chimeșa de noapte, atunci cînd te inervează liubovnikul și trebe să-l minți că ai o migrenă.
Apăi, respectând metoda tradițională de afișare a EK-ului, pe cea 2 Klasse a atârni la al doilea nasture de sus în jos al chimeșii de noapte, ca să se-nțepe la dește pohticiosul și să-i treacă gândurile ludice.
EK1 se poartă în partea stângă a tunicii, așa că atârnată una aclo poate fi o bună pavăză tăietoare împotriva mânurilor libidinoase ce vor să cate rotunjimi păgâne.
Iar una de Cavaler (Ritterkreuz) se poartă obligatoriu la gât, atârnată c-un ribbon. Astă din urmă Kreuz are deja un rol pur defensiv, fiind o stavilă de netrecut împotriva mânurilor futnikului furios, care cearcă să te strângă de gât fiindcă nu i-ai dat voie să cotropească prin Anschluss teritoriile de la nasturii și de la piepții chimeșii de noapte.
Viel Glück, du Frau Teufelin!